http://fr.wikipedia.org/wiki/Nancy_Spero
Nancy Spero a été l’une des plus grandes figures féminines de l’art américain. Artiste indépendante et engagée, elle pris part aux plus importants combats politiques, sociaux et culturels de son temps. Elle était la femme de l’artiste américain Leon Golub (1922-2004).
Née en 1926 à Cleveland, elle grandit à Chicago et sort diplômée en 1949 de l’Art Institute de la ville. Au début des années 1960, la jeune femme s’est installée à Paris pour suivre les cours d’André Lhote à l’Ecole des Beaux-Arts.
A son retour aux États-Unis en 1964, elle va militer contre la guerre du Vietnam. C’est à travers son oeuvre qu’elle va dénoncer l’engagement militaire américain, notamment avec sa «Série de la guerre» (War Series) réalisée entre 1966 et 1970. A la même période, elle va également embrasser la cause féministe, en rejoignant le groupe WAR (Women artists in Revolution). En 1972, elle est l’une des fondatrices de la galerie coopérative AIR (Artists in Residence), consacrée à la défense des femmes artistes.
A partir du milieu des années 70, l’oeuvre de Nancy va porter autour de la représentation féminine, tour à tour glorifiée ou torturée, comme dans «Torture in Chile» (1974), ou encore «Torture of Women» (1976).
Elle connaît la reconnaissance à partir des années 80-90, aux Etats-Unis. En 1988, elle expose ses œuvres au MOCA de Los Angeles, et en 1992 au MoMA de New York. En 2006, elle devient membre de l’Académie américaine des Arts et des Lettres. En 2007, elle est sélectionnée par Robert Storr pour le Pavillon international de la Biennale de Venise. La même année, c’est le Frac Haute-Normandie, qui lui consacre une exposition autour d’Antonin Artaud.
La dernière grande exposition qui lui est consacrée de son vivant, «Dissidances», s'est tenue en Espagne en 2008.
http://www.liberation.fr/culture/0101598751-nancy-spero-ne-crie-plus
Nancy Spero, Masha Bruskina -Gestapo Victim 1994 |
Photographs of Nancy Spero from the 1960s to 2000.
A pioneer of feminist art, Nancy Spero's work since the 1960s is an unapologetic statement against the pervasive abuse of power, Western privilege, and male dominance. Executed with a raw intensity on paper and in ephemeral installations, her work often draws its imagery and subject matter from current and historical events such as the torture of women in Nicaragua, the Holocaust, and the atrocities of the Vietnam War.
Female bomb |
Artemis, Goddess and Centaur (1983) |
“Figures derived from various cultures co-exist in simultaneous time… The figures themselves could become hieroglyphs—extensions of a text denoting rites of passage, birth to old age, motion and gesture…Woman as activator or protagonist dancing in procession, elegiac or celebrator a continuous presence, engaged directly or glimpsed peripherally; the eye, as a moving camera, scans the re-imaging of women.”
— Nancy Spero from an unpublished 1989 statement by the artist entitled “The Continuous Presence.”
Nancy Spero, “Female Bomb” 1966 |
Les Anges, Merde, Fuck, You |
Nancy Spero. Goddess Nut. 1989 |
They Will Torture You My Friend, 1971 |
Nancy Spero (born 1926) is an American artist. Born in Cleveland, Ohio, she has long been based in New York City. She was married to and collaborated with artist Leon Golub (19222004).
As both artist and activist, Nancy Speros career has spanned fifty years. Her continuous engagement with contemporary political, social, and cultural concerns is renowned. She has chronicled wars and apocalyptic violence as well as articulating visions of ecstatic rebirth and the celebratory cycles of life. Her complex network of collective and individual voices was a catalyst for the creation of her figurative lexicon representing women from prehistory to the present in such epic-scale paintings and collage on paper as Torture of Women (1976), Notes in Time on Women (1979) and The First Language (1981).
Nancy Spero – Letter to Lucy Lippard (1971) |
Nancy Spero, Artaud Painting-All Writing Is Pigshit, 1969. |
Codex Artaud VI, 1971 |
Torture
of Women (1976, 20 inches x 125 feet), interweave oral testimonies
with images of women throughout history, linking the contemporary
governmental brutality of Latin American dictatorships (from Amnesty
International reports) with the historical repression of women. Spero
re-presented previously obscured women’s histories, cultural
mythology, and literary references with her expressive figuration.
Torture of Women a major collage/painting cycle November 9 - December 8, 1979 |
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